martes, 3 de marzo de 2015

LA DONA I LA FATALITAT DE SER DONA

La dona fatal, és un dels elements claus de la guerra de sexes en l'àmbit de la cultura popular contemporània. En el seu origen francès representava la figura femenina que per mitjà del seu atractiu sensual i sexual condueix els homes a la perdició per satisfer les seves demandes, o sigui que els condueix a comportaments reprovables per la societat i sobretot per les normes imperants. Però no només això, sinó que els sotmet i els priva de voluntat o sigui que trenca la relació dominant masculina i sobretot que provoca la humiliació del mascle. Exemplifica els perills que genera el deixar-se portar per l'atracció física, per la passió, en resum sortir-se del marc moral assegurat per la practica del bé per entrar al enganyós marasme del mal. El gènere negre, especialment el cinema recull el testimoni i situa la dona fatal en l'escenari de la generalització del delicte violent. En aquest món essencialment masculí, en el qual l'ús brutal de la força és norma i font de poder, ella és una significativa barreja de víctima i botxí. Encarna de nou el mal, en tant que o bé forma part d'alguna banda criminal o bé busca enriquir-se no només il · legalment sinó sobretot a través de l'assassinat. A més hi ha un altre aspecte que reforça la seva maldat:  la manipulació dels homes per aconseguir el seu objectiu, una altra vegada qüestiona els estatus de gènere i una altra cop planteja l’atracció i alhora la por per la dona no submisa.

I és que aquesta figura femenina que s'ha definit en el costat fosc de la moralitat benpensant té altres lectures. És una dona que, contra les normes de l'època, sap, admet i gaudeix tant de la seva sensualitat com de l'atractiu i domini que exerceix a través d'ella. Aquesta infracció de les restriccions en les relacions sexuals li facilita un fort component d'autonomia: es mou fora de l'àmbit de la família, fora del perill de les seves limitacions encara que això l'exclogui també de la seva protecció. Ara bé la seva llibertat és molt fràgil, perquè actua en solitari i necessita recolzar-se en aliats de l'altre sexe que la desitgen, de vegades creuen que l'estimen, però que sempre busquen posseir-la. És com un animal exòtic al qual s'admira per el seu salvatgisme i al que no obstant això se sotmet i captiva per poder gaudir-ne. Un ideal lligat a l'atractiu físic i la seva sublimació. Un ideal que està cotitzat precisament pel seu aspecte material, pel paper que els desitjos masculins li atribueixen. L'home vulgar s'enlluerna davant l'oferta de la seva bellesa i la seva sensualitat, el gàngster intenta incorporar-la a la seva col · lecció d'objectes de luxe i l'heroi s'enamora d'un miratge que ell mateix ha creat. I ella intenta treure profit de tots aquests sentiments.

El vertigen de la passió

La dona fatal és un nucli de relacions sentimentals de tremenda intensitat. D'alguna manera representa la passió en el sentit més absorbent. Els que s'enamoren amb totes les conseqüències d'ella assumeixen inevitablement el paper d'herois, qüestionables èticament perquè poden arribar fins a l'assassinat, però herois per que per realitzar el seu sentiment desafien perills lligats fins i tot a la pròpia desaparició, s'enfronten a enemics temibles i desobeeixen les normes de la pròpia seguretat. Ells viuen, curiosament, l'amor romàntic més exaltat, un sentiment gairebé absolut, que domina sobre totes les seves necessitats, sobre tots els seus valors, que fa que a la vida res importi sinó el posseir a aquesta dona, tot i saber que pot ser fatal. Una intensitat que ella no pot sentir amb aquesta plenitud, tot i que la comparteixi parcialment, perquè sap que la seva única companya fiable és la llibertat i a més perquè és una descreguda i sap que aquest amor es basa en la mentida de la seva pròpia imatge i en la precarietat de la passió que desperta.

En defensa pròpia

Se la condemna per la seva traïció, que és el mateix que condemnar-la per actuar en legítima defensa. La seva falta de lleialtat neix de la seva fragilitat i soledat en un món que li posa molt difícil qualsevol altra opció de no submissió. Ella és conscient de la seva situació d'inferioritat per això utilitza les seves armes. Se li reconeix gosadia, astúcia i de vegades intel · ligència, en un joc sense respecte a les regles de l'home. El seu objectiu és aconseguir molts diners com a clau per a la seva llibertat definitiva, per assentar el seu poder més enllà de la seva passatgera bellesa. Per això conviu amb els homes en una ambigua relació d'equilibri de poders, ells manen i ella els sedueix, ells desitgen seu cos i ella l'hi concedeix o promet i generalment els condueix a la fatalitat de sotmetre’s a la seva voluntat a l'engany, la mateixa que ells mateixos han col · laborat a crear.
Aquest triomf no sol ser definitiu, ja que la moralina dominant ho impedeix, sinó que gairebé sempre sol ser revertit a càstig. Aquesta punició sol ser la mort, executada per la justícia o com a conseqüència del remolí de violència que ella mateixa ha desencadenat o col · laborat a deslligar. A vegades, com és el cas el Falcó Maltès, el seu càstig no deixa d'assenyalar la prima i trencadissa línia ètica sobre la qual viuen els protagonistes; i d’altres finalment és reconvertida en el símbol desolat d'una frustració i de moltes desigualtats i limitacions per mestres del melodrama com Robert Sidmark (Forajidos), o l'escepticisme com Jacques Tourneur (Retorn al passat). 

Objectes de desig

Tot i que ens hem referit a la dona fatal en singular, la seva representació en la ficció va ser molt més plural en rostres, cossos, seduccions i noms. La llista pot incloure a la inquietant Bàrbara Stanwizk, la devastadora Ava Gadner, l'ambigua Mary Astor, o les Lana Turner i Jessica Lange ungides sacerdotesses d'un foc no sagrat; a Rita Haywort representant de la força de la fragilitat, Joan Bennet la bellesa onírica ... i moltes més que van aportar diferents aspectes d'aquest mite que neix, creix i es desenvolupa en les contradiccions del desig masculí.

(Publicat a la revista "Tentacles" nº3)

Pepe Gálvez


No hay comentarios:

Publicar un comentario